Nuffnang Ads

Wednesday, January 14, 2015

Cara mnguruskn masa dgn harapan xkn susahkn org sekeliling..

Salam friends and bloggers:

For today's post , sya nk share info ttg pengurusan masa ..Kenapa tiba2 ek?sbb rsanye , sy perlu lakukn satu initiative utk seseorg yg sy kenal , yg cara pngurusan masanya sgtla teruk... xpernah berubah walawpun sudah ditegur byk kali.. sampai dlm hati ni pernah trlintas nk enrolkn dia masuk kelas pngurusan masa..but ..xpela .., ini je la usaha n pertolongan sya , harap beri mnfaat utk dia, kwn2 ,students n bloggers.




As per shown above , rasenya saya dah paparkn maklumat paling padat n ringkas ttg masa n cara pengurusan masa.. Ni bia sy elaboratekn sikit ,which it requires sedikit masa anda utk memahaminya.. ni bukan dikira mmbuang masa ya.. mmbaca sesuatu yg ilimiah tu pahala , bukannnya buat benda lagha pon..ok..


Before strt writing this , sy dah referred byk articles ttg pngurusan masa .  saya extracted n combined facts yg saya rasa kita boleh sama2 implement in our daily life. Saya nk kena jugak share ni sbb i think i HAVE HAD ENOUGH dgn perangai certain2 manusia kat lua tu, yg xtaw nk hormat masa , due to their time managemnt yg sgt2 TERUK!xpernah ade initiative nk berubah ,xpernah nk belajar from many lessons yg dah occured disebabkn sikap selenga n sambil lewa_ suka bertangguh! 
So ,ni sila la JGN TANGGUH@ baca ilmu yg sy nk kongsikn ni..bukan hnye utk kebaikn sy.. utk kebaikn bersama agar xsusahkn lebih ramai lagi manusia kt kelililng anda tu k..





Antara cara2nya :
1) Ambil keputusan utk berubah- Kputusan yg telah diambil prlu disertakan dengan tindakan . Cth, nk ambil keputusan utk xkn datang lewat ke tempat kerja, ia juga perlu disertakan dengan tindakan2 yg perlu anda lakukan untuk mengelakkan anda datang lewat seperti tidur awal, set alarm but letak jauh semter dua dari katil so tht anda terus/trpaksa bangun sbb nk hentikn alarm tu.bila da bgn , jgn  patah balik baring.. mmg x dan la...disiplin kena ada.




Tetap dengan objektif anda (istiqomah)-  Anda perlu tetap dengan objektif kehidupan. iaitu slh satunya nk urusknmasa dgn baik ..Pastikan anda selalu mengingati tujuan hidup,hargai masa , hormat masa org dan sentiasa berusaha untuk mencapainya. Lama kelamaan ia akan sebati dengan cara hidup anda.insyaallah..

Buat senarai tugas harian- List down apa yang harus anda lakukan sepanjang hari. Pastikan senarai tugasan yang anda lakukan mengikut terhadap kepentingan sesuatu perkara itu.  Apa yang dah dirancang pada hari ini TIDAK BOLEH DITANGGUHKN ke hari esok. If tnye saya , saya prefer siapkn secepat mungkin sbb saya xnk pikirkn pasal keja bertangguh tu n nanti SPOILKN hari2 saya yg lain.. cth , kj opis nk htr next week , tapi sy siapkn hari ni gak sbb xnk SPOILKAN my weekend pikir psl kj yg pending tu.benci sgt2!.

Guna remindar: - Sedia maklum ,skrg zmn teknologi.. Smartphone kemain melambak n byk application.. xsalah kiranya jika kita manfaatkn phone anda  , SET REMINDER- utk ingtkn kita perkara2 yg kita perlu buat sekian2 haribulan. Setakat hapdet facebook, xhapdet keje , susah gak ya.xpon ,bc note padn sticker reminder yg cinonet tu.. tmpl je la kt cermin kretajap...kt komp ke..so tht selalu nmpk n selalu ingt nk buat pe..


.
Bijak utk  terima@tolak suatu pelawaan-  Bgi anda yg masih ade pending kj , pastikn anda tahu bagaimana nk tolak o terima pelawaan or 'godaan' kwn2 yg nk ajak melepak , karok n mn2 je yg sewaktu dgnnye: yg boleh mnyebabkn anda trpaksa delay kj anda. yup , nk release stress,release juga..tapi pastikn RELEASEKN kerja anda dulu , baru le r release pape yg patut..tolak pelawaan dgn sopan..sure kwn2 anda memhami.. xpon ,setkn priority hidup anda.pasrtikn mereka hormat masa anda. jgn bia org melekeh -lekehkn anda or to screw u up dgn mslh kj xsiap. . 

Sistematik- Buatla suatu tugasan dgn bersistematik dpt membantu utk uruskan masa dgn lebih baik. try to be a GOOD multitasker.. a proper multitasker..kalo rase boleh buat dua kj sambil mnyambil ,cb la implement. Jika, rs nk berborak ms tgh buat pape kj, tgn pon kena la brgerak.. i mean, .jgn mulut bergerak sibuk berborak ,tp tgn trus berhenti buat kerja..then,  if nk beli dua jnis brg kat satu tempat yg sama , capai je mn2 yg jumpe dulu , baru cari brg yg keduanya.. ni x, sibuk2 nk cari brg no 1, pdhl brg no 2 da de dpn mata , tpi xnk amik?? snggup tu buat second round pusing aftr jmpa brg no.1??wht the heck?? then ,ade kes, order mknn kat kaunter yg sama , tpi order 'selai2'..i mean , order mi grg , then  byr ..lps byr , order kuih pulak then byr???ape kes ??selain anda mnunjukkn anda ni mmg teruk time manamgntnya, trserlah ketidak sambungnya otak2 sel anda nk berhubung?oo..ni sy geram sbb at the same time ,masa sy pn trbuang sbb buang masa mnunggu?homaiiii...sgt2 la marah bila org XTAHU NK HORMATKN MASA SAYA!!!




(gmbar yg tiada kaitan dgn topic..justforfun:P)

Muhasabah diri- Di akhir setiap hari, muhasabah diri untuk menyemak samada anda telah lakukan apa yg anda sepatutnya lakukan pd hari ini. Adakah anda tlah menangguhkan @ melengahkan tugas sepatutnya disiapkan? Ambil PENGAJARAN ats sebarang KESILAPAN yang dilakukan dan buat PEMBETULAN dan PEMBAIKN...oh , plzzzzzz la...saya merayu ni... jgn buat hangat2 tahi ayam if nk berubah... plz learn from your previous lesssons..

berikut pula antara kpentingan pengurusan masa: 

a) Apabila anda gagal untuk menguruskan masa dengan bijak, anda mungkin:
b) Membazir banyak masa yang berfaedah
c)Menjadi tidak produktif
d)Mendapat stres
e)Menjadi cemas dan bimbang
f)Bertambah gusar dan mudah marah
g) Dan yang paling utama, anda:
Gagal menyiapkan apa-apa tugasan pada masa yang ditetapkan




And last but not least , saya mohon anda hormatilah masa anda n belajarlah utk sentiasa menghargai masa org lain.. Jgn lah EXPECT org akan menghormati kita jika kita sendiri xreti nk menghormati masa /org lain... Mohon maaf jika trkasar bahasa..

Jazzakallahu...


Salam...



Referrences: 1) : http://www.ahmad-sanusi-husain.com/2012/03/8-cara-mudah-untuk-meningkatkan.html#ixzz3OrC4QzX3


2) file:///C:/Users/Bostonwebstaff/Downloads/pengurusan%20masa.pdf

3) http://homefamilysite.com/blog/tips-pengurusan-masa-yang-berkesan/

No comments:

Post a Comment