Nuffnang Ads

Wednesday, September 11, 2019

PERKARA2 PENTING YG PERLU ANDA FAHAM SEBAGAI PEMBELI ATAU PENJUAL DI LAZADA

Assalamualaikum semua..

Seperti yang kita semua sedia maklum , zaman sekarang hampir semua pembeli prefer buat online shopping di LAZADA dan SHOPEE. Antara sebab2 nya adalah kerana berurusan secara online ni banyak menjimatkan masa dan barang di hantar directly to your door step hanya dlm beberapa hari. Tambahan pula jika ade FLASH SALE by LAZADA atau SHOCKING SALE by SHOPEE , kita dah xperlu lagi bersesak2 berhimpit2 nak beli brg pd harga yg murah.

Tapi untuk mereka yg baru mula berjinak2 beli barang2 kat LAZADA or SHOPEE ni , sebenarnya ade beberapa ilmu penting atau perkara yg anda perlu belajar serta faham.Tapi utk kali ni , saya nak share sedikit ilmu utk pembeli LAZADA dahulu.Utk pembeli di SHOPEE , insyaallah if ade rezeki ilmu anda , sy akan sharekn dlm my next post ya.

PERKARA2 PENTING YG PERLU ANDA FAHAM SEBAGAI PEMBELI DI LAZADA:

1. SISTEM PEMBAYARAN

Semua pembayaran yang dibuat oleh pembeli adalah DIBAYAR TERUS ke akaun tunggal milik LAZADA dahulu. Bayaran yg pembeli buat sebenarnya bukan lah terus masuk ke akaun seller (penjual). Hanya SELEPAS BARANG DITERIMA OLEH CUSTOMER , then only LAZADA akan releasekan payment/pembayaran ke akaun seller .


2. REFUND

Bagi pembeli dari LAZADA yang ingin membuat sebarang REFUND due to barang xsampai , REFUND hanya boleh dibuat dengan berhubung terus dgn klik button  CUSTOMER CARE di page LAZADA.  Ilmu ni kita sebagai pembeli kena ade sbb ade juga pembeli online yg kurang faham ,kadang2 ade yg membuta tuli marah2 seller sebab menganggap seller dah terima duit dan xmahu pulangkan duit pembeli semula. Ok. Kejadian mcm ni mmg selalu sgt berlaku bilamana pembeli sendiri kurang faham dan kurang ilmu utk beli brg secara online. Yang kesiannya pada seller2 online yg xtahu ape2 , tiba2 je kena maki sbb pembeli marah2 nk duit semula. Padahal seller online di LAZADA ni  pun sebenarnya mereka (seller) ambil risiko dgn menghantar barang dahulu brg ke customer tanpa menerima ape2 bayaran dahulu. Hanya selepas brg diterima customer baru lah LAZADA releasekan pembayaran ke akaun seller.  Kesian sebenarnya dekat2 seller2 ni. Bila anda xdapat brg , sebenarnya seller pun rugi sbb brg hilang mcm tu je tanpa dibayar. So mohon pada anda yg nk refund duit di LAZaDA utk terus berurusan dgn CUSTOMER CARE LAZADA shj ,Atau sila terus klik ni link ini https://www.lazada.com.my/helpcenter/returns/?spm=a2o4k.helpcenter-topic.header.8.4b811739srg6rQ#answer-faq-return-ans



Bila anda klik link tersebut , anda akan lihat paparan page seperti gambar di atas. Klik shj bahagian CUSTOMER CARE ,then klik button RETURN & REFUND.




Lepas klik button RETURN & REFUND , anda akan nampak button REFUNDS di bahagian kanan . Klik shj button refunds utk meneruskan process refund.



Anda akan nampak paparan seperti di atas setelah anda klik button REFUNDS.

Then klik bhgn yg saya dah highlight kan warna merah. Nanti LAZADA akan emailkn anda utk further details. Tapi jika anda masih xfaham n nak tanya byk2 , boleh je terus klik di link yg saya highlight kan dgn warna ungu. Tekan je button CHAT NOW. Lps tu tanya la byk mana soalan pun pada Customer CAre lazada ni.


3.CHAT NOW BUTTON!( anda boleh jumpa CHAT NOW BUTTON ni di page LAZADA , klik button CUSTOMER CARE dan anda akan nampak button CHAT NOW di bahagian kanan anda)

Ha , yg ni  sebenarnya ruangan chat yg betul utk anda2 yg ade byk masalah dari segi servis di LAZADA. Brg lambat sampai  , nak refund  , nak cancel ke...this is the best way for u guys to solve your problems at the soonest. Better chat shj dgn CUSTOMER CARE LAZADA. Xkisahla nak tanya pasal refund , nk trace order , nk cancel order , di sini adalah ruangan chat yg betul jika nak tanya anything in regards to services in LAZADA.

If tanya seller , mmg seller xdapat nk reply ape2 selain dari pasal produk yg mereka jual serta tlg track parcel berasarkan update dri sistem tracking yg ade disediakan LAzADA shj. Sbbnye bukan seller yg tentukan  jenis Servis Kurier. Semua ni ditentukan oleh LAZADA shj. So , jika nk minta tukar servis kurier , nak suruh kurier arrange balik shipment htr kt sekian2 alamat yg baru OR anything , can just directly chat terus ke CUSTOMER CARE LAZADA. Sbb seller xde kapasiti atau kuasa utk suruh abang2 kurier utk tukar hantar brg kt mana . Sbb semua servis kurier ni cuma terima arahan directly dari LAZADA shj . LAZADA is their customer yg signed contract utk guna their courier servis . Ini yg mostly ramai pembeli LAZADA xfaham sebenarnya.  Bila brg lambat sampai , ade yg  maki2 seller , marah sebab tuduh seller pilih servis kurier lembab atau barang salah hantar.  Utk makluman sekali lagi , servis kurier hanya ditentukan oleh LAZADA. Hanya pihak LAZADA yg sediakan Airwaybil. Seller hanya perlu print shj airwaybill yg disediakan LAZADA dan drop off parcel di cawangan servis kurier LAZADA yg terdekat.


In conclusion, adalah sgt2 digalakkan utk anda sbg pembeli di LAZADA utk faham konsep2 serta cara2 belian di LAZADA seperti yg telah saya nyatakan di atas. Moga dgn adenya info xseberapa ni , dapat membantu anda serba sedikit jika anda mempunyai  sbrg masalah pembelian di LAZADA. Dan xlupa utk seller2 di LAZADA , moga anda terus kuat semangat utk berniaga and mencari rezeki di LAZADA. Semoga anda dikurniakan kesabaran yg tinggi serta boleh bagi bantuan serta tunjuk ajar kepada pembeli yg mempunyai masalah seperti yg telah saya terangkan seperti di atas.


'Customer is always right, 
Dorang xtahu , kita sebagai seller kena sabar n tolong guide',  ok :)

https://www.facebook.com/Krimkutiltahilalatketuat/

Sila klik link ni jika anda berminat nak beli IRIAZ MOLE CREAM ,  produk yg sangat berkesan utk menanggalkan tahi lalat , kutil , ketuat atau bijikolesterol. 

Salam..


No comments:

Post a Comment