Nuffnang Ads

Wednesday, January 29, 2014

Pada Haiwan Ada Pahala



Salam semua..

Tadi tgh dok berblogwalking mnmbh info to myself....suddenly terrrr came accross one topic ttg haiwan peliharaan... Terus sy clicked at the link sbb titlenye sgt2 la interesting which i found it dri forum.cari.com.
credits to: (http://forum.cari.com.my/forum.php?mod=viewthread&tid=783148)



Owh , but the way ..actually sblm ni sy ni  bukanlh penggemar kucing( but it doesnt mean sy ni bukan pnyayang  ya:P)..just maybe becoz of my previous experience with the cat yg my parents prnh bela n i used to hve one before (color orange which i was around 9-10 yrs old ).. ms tu mmg blik skola cri kucing , peluk2 smpai tanak bgi lps.. But , there got one day which had turned my syg2 feelings towards cats ni changed sbb , haaaa..actually ms tu sy kemain peluk2 kucing sampai tanak bg lps.. Then , the cat was angry kot(hilg sbr) , haa..suddenly dia terus bit my arms..Kita ni yg trprnjt quickly tried to let him go la..But , guess wht ..tetiba dia xnk lak n terus tarik (which i considered as scratched) bawah lengan ni dari lipatan siku ke pergelangan tgn..Tu diaaa...dptla 'his signature' yg pnjgnye dkt 6 inci gk la...It was so painful ..So, sm la..such a turn off nk bela kucing pstu..serik mak, nok!

So , starting from tht day onwrds,  sy xbrp nk belai kucing n i will always keep my distance from them.Trauma n takut   actually..heheh..but, ni ha,terjump pula one article yg could change my perception..Maybe aftr dis i wil try to b nice to cats , i mean ..nk bela n belai tu xler sbb sy pon senang btuk2 n bersin once dkt ngn kucing ni...but , pasni nk rajin bg mkn je..haha..nk bwk main , xberani..tkut kuku kucing tu yg berkuman sbb jln xpakai kasut..kekkekee...;P..kidding

So , kt sini sy nk sertkn sedikit huraian yg agak menarik perhatian sy from the rticle:
1) “Semua makhluk akan dikumpulkan di hari Kiamat termasuklah binatang, burung dan yang lain2. Keadilan Allah yang amat sempurna di mana kambing yang tidak bertanduk akan menerima pampasan / ganjaran dari kambing yang bertanduk.  Allah akan mengarahkan mereka : ‘Jadilah debu!’. Maka berkatalah orang kafir : ‘Alangkah baiknya kalau aku menjadi tanah (supaya aku tidak dibangkitkan untuk dihitung amalku dan menerima balasan) ‘(Surah al-Naba’ : 40]. Ini telah diriwayatkan di dalam Hadith Nabi (secara Marfu’) di dalam hadith tiupan sangka-kala”

[Ahmad Syakir. Umdah al-Tafsir 'an al-Hafiz Ibn Kathir, 1/772, Dar al-Wafaa', 2003].

Ya, mereka menjadi debu.  Tidak ke Syurga dan tidak ke Neraka.

Kucing ini pada Hari Akhirat nanti akan menjadi debu.  Terhenti setakat itu.  Tidak masuk ke Syurga dan tidak pula ke Neraka.

Sedangkan kita manusia tidak terhenti setakat itu.  Kita ada urusan yang lebih besar menanti.  Selepas dihisab, kita seterusnya akan diberi nikmat ataupun diazab.  Samada menjadi ahli Syurga atau menjadi ahli Neraka.

**Moga-moga ALLAH Ta`ala jadikan kita ahli Syurga dan melindungi kita dari api neraka, amin.

Justeru, kehadiran kucing yang comel ini bukanlah sepatutnya dilayan sekadar untuk diambil manfaat di dunia sahaja.  Iaitu hanya untuk menjadi teman bergembira atau bermanja sahaja, tetapi sepatutnya dilihat lebih luas dari itu.  Ia adalah ujian ALLAH buat kita yang mana keputusan ujian tersebut hanya kita ketahui pada Hari Akhirat nanti.

Pada seekor kucing yang kita temui di jalanan atau yang kita pelihara ada ujian ALLAH untuk kita.  Samada kita berbuat baik atau zalim dengannya, semuanya akan dicatit.  Dengan menyedari bahawa ia suatu ujian, maka lakukanlah kebaikan kepadanya.  Antara yang baik boleh kita lakukan ialah:

Menyantuninya.
Memberinya makan atau minum.
Menyediakan tempat tinggal.
Mengubatinya jika ia sakit.
Menolongnya jika ia terjatuh atau tersekat.
Menemukan dia dengan rakan-rakan atau ahli keluarganya.
Dan sebagainya.
Itu semua boleh mnmbhkn catitan amal pahala kita.  Seterusnya dapat mendekatkan kita kepada redha ALLAH Ta`ala dan SyurgaNYA.

Janganlah pula kucing tersebut menyebabkan kita menambah dosa dengan menyepaknya, dengan mengherdiknya, dengan menipunya, dengan menderanya dan lain-lain yang menyakiti hati dan tubuhnya.

ok..to all cats out there, if ade rezeki u olls , if mummy jumpe , insyaallah nnt mummy bnjer mkn k..hikhik..:)

Jazzakallahu..slm..:)

No comments:

Post a Comment